Tippek a munkahelyi hibák helyes kezeléséhez

Tippek a munkahelyi hibák helyes kezeléséhez

A munkavégzés együtt jár a hibázás lehetőségével. Természetesen mindannyian vétünk is hibákat munkánk során, amivel önmagában nincs probléma. A probléma akkor kezdődik, mikor ezek a hibák rendszeressé válnak, valamint a hibázás kapcsán mutatott reakciónk sem éppen megfelelő. A következőkben ez utóbbival fogunk leginkább foglalkozni, vagyis megmutatjuk, hogy a munkahelyen elkövetett kisebb-nagyobb baklövéseinket miként tudjuk helyesen kezelni, illetve egyfajta „kármentést” eszközölni annak érdekében, hogy ne inogjon meg bennünk főnökeink bizalma és ne kerüljön veszélybe az állásunk.

Hibák, amelyeket hajlamosak vagyunk elkövetni

Természetesen minden munkahely és munkakör más, ebből adódóan a hibázási lehetőségek is eltérőek lehetnek. Vannak ugyanakkor bizonyos általános hibák, melyeket szinte mindannyian elkövetünk legalább egyszer karrierünk során. Íme ezekből néhány:

  • Kicsúszni egy határidőből: A határidők szinte minden munkavállalót sürgetnek és sokszor olyan rövidek, hogy könnyű kicsúszni belőlük. Sőt, adott esetben, ha több van ezekből, akár az is előfordulhat, hogy megfeledkezünk valamelyikről.
  • Félreérteni egy feladatot: A munkahelyünkön általában különböző kérések, utasítások mentén dolgozunk. Ezek teljesítéséhez első körben jól kell értelmeznünk a kiadott feladatot. Ha ez nem sikerül, akkor sok időt elpazarolhatunk azzal, hogy egy rossz irányba elindulva végezzük teendőinket. Ez sokszor nem csak a saját, de a munkatársaink életét is megnehezítheti.
  • Elfelejteni egy ígéretet: Nem csak a határidőket, de az ígéreteinket is hajlamosak lehetünk elfelejteni. Szinte biztosan mindenkivel előfordult már, hogy igen mondott valamilyen kérésre, amelyről aztán teljesen megfeledkezett. Ez esetben is elmondható, hogy főként azért kellemetlen, mert ily módon másokat is nehéz helyzetbe hozhatunk. 
  • Túl sokat panaszkodni: Ez már nem egy olyan kézzel fogható hiba, mint az előzőek, ugyanakkor kétségkívül olyasvalami, amit sokunk elkövet, és alkalmas arra, hogy rontsa a megítélésünket cégen belül.

Jótanácsok a hibák kezeléséhez

Az előzőekben bemutatott, vagy ahhoz hasonló hibák az esetek többségében kezelhetőek, így nem szabad pánikba esnünk, ha valamelyikbe belefutnánk. A pánik egyébként is csak elhamarkodott és jó eséllyel hibás döntésekhez vezetne. Fontos tehát, hogy elsőként megnyugodjunk, majd hideg felmérjük hibánk súlyát, illetve azt, hogy milyen megoldási lehetőségek bontakoznak ki előttünk. Nem szabad továbbá megfeledkeznünk a felelősségvállalásról sem, azaz, ha valóban hibáztunk, akkor álljunk készen arra, hogy mindezt beismerjünk és elnézést kérjünk.

Munkahelyi hibák kijavítása

Érdemes azonban ismét hangsúlyozni, hogy ne cselekedjünk elhamarkodottan. Nem biztos, hogy az a jó megoldás, ha pánikszerűen a főnökünkre rontunk, és mindet rázúdítunk. Ehelyett lehet, hogy jobban járunk, ha átgondoljuk a helyzetet és a beismeréskor egyben megoldási javaslatokkal is előrukkolunk. Más a helyzet persze, ha a probléma azonnali beavatkozást igényel, hisz ilyenkor minden perc számít, vagyis azonnal tájékoztatnunk kell a főnökünket, vagy más, a problémával kapcsolatban releváns személyt.

Mindezek után pedig fontos, hogy rendezzünk magunkban a történteket. Gondoljuk végig, hogy mi lehetett a hibázásunk oka: a multitasking, a folytonos halogatás vagy esetleg valami más? A lényeg, hogy ezt követően elinduljon egyfajta tanulási folyamat, melynek során lépéseket teszünk annak érdekében, hogy ne kövessük el még egyszer ugyanazt a hibát. Az említett multitasking, illetve a folytonos halogatás kiküszöbölésére egyébként ezekben a cikkekben fogalmaztunk meg jótanácsokat:

https://kecskemetallas.hu/utmutato-allaskeresoknek/1152/multitasking-avagy-a-hatekony-munkavegzes-illuzioja

https://kecskemetallas.hu/utmutato-allaskeresoknek/1127/munkahelyi-halogatas-mit-tehetunk-ellene

Ezzel együtt egyben elkezdhetjük szépen lassan visszaépíteni a renoménkat, már ha megcsorbult az egyáltalán. Legyünk proaktívak és keressük azokat a lehetőségeket, amelyeken keresztül ismét bizonyíthatunk. Fontos továbbá, hogy túllépjünk az elkövetett hibánkon és ne felejtsük, hogy minden csoda három napig tart. Ez alatt azt értjük, hogy dolgozzunk Kecskeméten vagy bármelyik más városban, minden bizonnyal hamar túllépnek majd a kollégáink az elkövetett hibánkon, és semmi okunk nincs arra, hogy hosszasan ostorozzunk önmagunkat.

 

KecskemetAllas.hu / N.G.