Tippek a sikeres munkahelyi prezentációhoz

Tippek a sikeres munkahelyi prezentációhoz

A vállalati életben a prezentáció sok tekintetben fontos szerepet tölt be, és pozíciónktól függően akár velünk is könnyen előfordulhat, hogy felkérnek valaminek az ily módon történő ismertetésére. Prezentációt tartani azonban több tekintetben is nehéz feladat, egyrészt az előadásnak kellően informatívnak szükséges lennie, másrészt valahogy a hallgatóság figyelmét is meg kell ragadnia. Ha egyik vagy másik nem sikerül, az összességében az előadásunk negatív megítéléséhez vezet majd. Ennek elkerülése érdekében a következőkben felsoroljuk a prezentációhoz kötődő leggyakoribb hibákat, továbbá némi útmutatóval is szolgálunk azt illetően, hogy miként tudunk egy kellően informatív és kerek előadást összehozni.

Prezentációval kapcsolatban elkövetett leggyakoribb hibák

Általánosságban elmondható, hogy mind a prezentáció elkészítése, mind pedig annak előadása közben könnyű hibázni. Előbbihez kapcsolódóan az egyik leggyakoribb hiba, hogy a készítők túlzsúfolják diáikat, hosszú, összetett mondatokat írnak azokra, ahelyett, hogy a kulcsszavakra és a vizualizációra fókuszálnának. Sokszor az is zavaró, hogy nem egyértelmű az előadásnak a mondanivalója, azaz nincs egyfajta íve és logikája annak, ahogy a diasor felépül. Nem ritka továbbá az sem, hogy feldolgozhatatlan mennyiségű adat kerül egy-egy slide-ra, amiből szinte kibogozhatatlan, hogy mi a fontos és mi a kevésbé fontos információ.  

Hasonló mennyiségben sorolhatók fel általános hibák az előadás módjával kapcsolatban is. Sokszor az előadók már a prezentációjuk elején elveszítik a közönséget azzal, hogy nem vázolják fel a témát kellően, szinte egyből a közepébe csapnak. Gyakori hiba az is, hogy nem fejből beszélnek, hanem lapról, vagy ami még rosszabb, a diasorról felolvasva mondják el a szövegüket. Általános gyengesége szokott lenni még az előadásoknak a szakzsargonok túlzott használata, a szemkontaktus keresésének a hiánya, valamint az egyes információk indokolatlan mélységű részletezése.

Jótanácsok a prezentáció elkészítéséhez

Rendkívül fontos, hogy a prezentáció előtt kellő időt hagyjunk magunknak a felkészülésre, a diasor összeállítására. Az előkészületekbe többek között olyan részletek is beletartoznak, mint annak kiderítése, hogy pontosan kikből áll majd a hallgatóságunk. Ez ugyanis egyben meghatározza azt is, hogy milyen hangvételben szükséges prezentálnunk. Ha például a vállalati hierarchiában velünk azonos szinten lévő kollégáknak tartunk előadást, akkor megengedhetünk egy könnyebb, humorosabb hangvételt, viszont amennyiben a közönséget vezetők alkotják, érdemes inkább eltekinteni ettől és hivatalosabb hangnemet választani.

munkahelyi prezentáció

A prezentáció összeállításakor törekedjünk arra, hogy legyen egy fő mondanivalónk, amire az előadásunk végére ki szeretnénk lyukadni. Ennek megfelelően logikusan és egymásra épülően készítsük el a diákat. Ezek a diák legyenek letisztultak, többnyire kulcsszavakkal, ábrákkal, diagramokkal dolgozzunk. Érdemes a „kevesebb néha több” szellemében eljárni, azaz nem tanácsos effektekkel és áttűnésekkel teletűzdelni az előadást. Persze használhatjuk ezeket, hisz adott esetben fel is dobhatják az előadásunkat, ugyanakkor mindenképpen az igényesség keretei között tegyük ezt. Tanácsos továbbá nagy hangsúlyt fordítani a bevezetésre, illetve a lezárásra. A bevezetés abból a szempontból fontos, hogy már az elején elnyerjük a közönség figyelmét, míg a lázárás az egyes tanulságok nyomatékosítását szolgálja. További jótanácsok a prezentáció elkészítésével kapcsolatban:

https://allasorias.hu/karriertipp/igy-keszitsunk-jo-prezentaciot/

https://allasorias.hu/blog/munkahelyi-prezentacios-technikak-1-resz/

Emellett pedig ne feledkezzünk meg magáról az előadásmódunkról sem, vagyis figyeljünk a beszédtempónkra, hangerőnkre, valamint a választékosságra. Ne feledkezzünk meg a testtartásunk kontrolálásáról sem, semmiképp se álljunk görnyedten, leeresztett vállakkal vagy összefont karokkal, mert az az önbizalomhiányról tanúskodik. Igyekezzünk ehelyett egyenes testtartással, de mégis természetesen állni, hogy a magabiztosságunk érzetét keltsük a hallgatóságban.

Ha pedig prezentációs készségeinket egy új munkahelyen kamatoztatnánk, mindenképpen látogassunk el a https://kecskemetallas.hu/ főoldalára és böngésszünk a legfrissebb állásajánlatok között.

 

KecskemetAllas.hu / N.G.